Una petita mostra de les meves debilitats

diumenge, 20 de maig del 2012








ACTIVITAT l'ESCOLA 4

Fes una reflexió al fil de les qüestions que te presenten les diapositives 2 i 13 del Power: el periode d’adaptació i inclou-les a la teva carpeta d’aprenentatge 


Perquè és un dels moments crucials i estratègics?

  •  El període d’adaptació és el procés en el qual l’infant es va preparant per acceptar d’un nou mitjà com serà l’escola.
  • És un moment sortida del seu entorn familiar, entorn que fins ara li ha aportat seguretat.
  • Suposa un gran esforç, tant per els nens i nenes com per als pares, ja que tots dos han d’acceptar la nova realitat.
  • Perquè és un moment de separació mutua. No s’ha de adaptar només els infants, sinó també les famílies.
  • Per ser un moment de desenvolupament socioemocional.
  • Per ser un primer agent socialitador fora de l’entorn familiar.
  • Per ser un moment on els infants s’han d’adaptar a unes normes i a la vida d’aula i d’escola, diferents aquestes a les que mantenien a la llar.
  • Perquè suposa un canvi important en la vida dels infants.
  • Els infants han de fer un gran esforç d’adaptació a uns nous espais, persones de referència, infants, ritmes, rutines.

·         Perquè s’inverteixen una gran quantitat d’energies?

Crec que durant la fase del període d’adaptació, tots els implicats han d’invertir una gran quantitat d’energia, pares, mestres i els propis infants. S’ha de tenir molta cura a l’hora d’oferir un bona bona primera presa de contacte als infants i a les famílies amb el món educatiu.

Els educadors han de fer tot el possible i més, per intentar en la mida del possible, una atenció individualitzada i mantenir una actitut oberta per tal que les famílies i els infants puguin manifestar obertament els seus sentiments. Ha de crear un clima de seguretat.

·         Podem establir regles de funcionament per a aquest període?

Es poden establir unes regles pensades i consensuades entre els diferents professionals que duran a terme el període d’adaptació. Cada escola tindrà les seves pautes a l’hora de determinar com i de quina manera es farà:

  •     Reunió conjunta amb les famílies per explicar el funcionament.
  •   Reunió individual per tal d’establir un contacte més proper i individual
  •    S’establirà l’organització del temps i agupaments d’aquest període.
  •   Temps de permanencia a l’aula els primers dies
  •   Si els pares poden o no entrar a les aules i si ho fan durant quant de temps i de quina manera   

Encara i així i asumint que està clar que a l’igual que tots els moments escolar han de ser pensats i organitzats, també seria convenient dir que aquests no han de ser inamovibles donat que s’ha de respectar la individualitat i les necessitats dels infants i de les famílies. Ens hem d’oblidar de la rigidessa i ser una mica flexibles. Per tant, crec que és imprescindible adoptar una actitud que afavoreixi i faciliti l’adaptació per part de tots els membres, incluits els/les mestres. Aquests també han de tenir el seu període d’adaptació i de apropament als infants i a les seves famílies.

Un altre part molt important durant aquest període, és l’adaptació dels espais, les activitat i dels materials on tindrà lloc aquest primer apropament al període escolar. Aquests també hauran d’estar pensants i estructurats tal de poder crear bon un clima de seguretat.



·         Què és allò que no hauríem de fer mai?

  • El primer que no haríem de fer mai, és oblidar-nos de les famílies i deixar-les al marge d’aquest procés d’adaptació.
  •   No haurem de pensar que tots els infants i les famílies són iguales i per tant que totes s’adapten de la mateixa manera i en el mateix ritme.
  •   No s’hauria de restar importància a aquest moment. Moment aquest de separació mutua entre la família i els infants.
  •   No hem de perdre de vista la necessitat d’adaptar-se a aquest període que també tenen els pares, mares o persones que hagin establert el primer vincle afectiu amb l’infant.
  •   Pensar que tots els infants s’adaptaran de la mateixa manera i perdre de vista l’entorn del que venen i els vincles que han establert.
  • No ens hem d’oblidar de l’empatia.
  •  No hauria de ser una part aïllada. Ha de formar part del projecte educatiu del centre. Ha d’estar molt ben planificada.
  • No ens haurem d’oblidar de preparar una bona entrevista amb les famílies.
  • S’haurà de garantir tenir tot el material demanat a les famílies (fotografies, materials personasl, o qualsevol que les mestre hagin decidit) per tal que quan els infants arribin a l’escola, trobin objectes de pertinença i d’enllaç entre l’escola i la famíia. Aquest objectes els fan sentir-se que pertanyen al lloc, que s’identifiquen.


                                   http://www.educacioninicial.com/ei/images/tematicas/periodo%20de%20adaptacion%201.jpg

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada