ACTIVITAT
l'ESCOLA 4
Fes una
reflexió al fil de les qüestions que te presenten les diapositives 2 i 13 del
Power: el periode d’adaptació i inclou-les a la teva carpeta d’aprenentatge
Perquè
és un dels moments crucials i estratègics?
- El període d’adaptació és el procés en el qual l’infant es va preparant per acceptar d’un nou mitjà com serà l’escola.
- És un moment sortida del seu entorn familiar, entorn que fins ara li ha aportat seguretat.
- Suposa un gran esforç, tant per els nens i nenes com per als pares, ja que tots dos han d’acceptar la nova realitat.
- Perquè és un moment de separació mutua. No s’ha de adaptar només els infants, sinó també les famílies.
- Per ser un moment de desenvolupament socioemocional.
- Per ser un primer agent socialitador fora de l’entorn familiar.
- Per ser un moment on els infants s’han d’adaptar a unes normes i a la vida d’aula i d’escola, diferents aquestes a les que mantenien a la llar.
- Perquè suposa un canvi important en la vida dels infants.
- Els infants han de fer un gran esforç d’adaptació a uns nous espais, persones de referència, infants, ritmes, rutines.
·
Perquè
s’inverteixen una gran quantitat d’energies?
Crec que durant la fase del període d’adaptació, tots els
implicats han d’invertir una gran quantitat d’energia, pares, mestres i els
propis infants. S’ha de tenir molta cura a l’hora d’oferir un bona bona primera
presa de contacte als infants i a les famílies amb el món educatiu.
Els educadors han de fer tot el possible i més, per
intentar en la mida del possible, una atenció individualitzada i mantenir una
actitut oberta per tal que les famílies i els infants puguin manifestar
obertament els seus sentiments. Ha de crear un clima de seguretat.
·
Podem
establir regles de funcionament per a aquest període?
Es
poden establir unes regles pensades i consensuades entre els diferents
professionals que duran a terme el període d’adaptació. Cada escola tindrà les
seves pautes a l’hora de determinar com i de quina manera es farà:
- Reunió conjunta amb les famílies per explicar el funcionament.
- Reunió individual per tal d’establir un contacte més proper i individual
- S’establirà l’organització del temps i agupaments d’aquest període.
- Temps de permanencia a l’aula els primers dies
- Si els pares poden o no entrar a les aules i si ho fan durant quant de temps i de quina manera
Encara
i així i asumint que està clar que a l’igual que tots els moments escolar han
de ser pensats i organitzats, també seria convenient dir que aquests no han de
ser inamovibles donat que s’ha de respectar la individualitat i les necessitats
dels infants i de les famílies. Ens hem d’oblidar de la rigidessa i ser una
mica flexibles. Per tant, crec que és imprescindible adoptar una actitud que
afavoreixi i faciliti l’adaptació per part de tots els membres, incluits els/les
mestres. Aquests també han de tenir el seu període d’adaptació i de apropament
als infants i a les seves famílies.
Un
altre part molt important durant aquest període, és l’adaptació dels espais,
les activitat i dels materials on tindrà lloc aquest primer apropament al
període escolar. Aquests també hauran d’estar pensants i estructurats tal de
poder crear bon un clima de seguretat.
·
Què és
allò que no hauríem de fer mai?
- El primer que no haríem de fer mai, és oblidar-nos de les famílies i deixar-les al marge d’aquest procés d’adaptació.
- No haurem de pensar que tots els infants i les famílies són iguales i per tant que totes s’adapten de la mateixa manera i en el mateix ritme.
- No s’hauria de restar importància a aquest moment. Moment aquest de separació mutua entre la família i els infants.
- No hem de perdre de vista la necessitat d’adaptar-se a aquest període que també tenen els pares, mares o persones que hagin establert el primer vincle afectiu amb l’infant.
- Pensar que tots els infants s’adaptaran de la mateixa manera i perdre de vista l’entorn del que venen i els vincles que han establert.
- No ens hem d’oblidar de l’empatia.
- No hauria de ser una part aïllada. Ha de formar part del projecte educatiu del centre. Ha d’estar molt ben planificada.
- No ens haurem d’oblidar de preparar una bona entrevista amb les famílies.
- S’haurà de garantir tenir tot el material demanat a les famílies (fotografies, materials personasl, o qualsevol que les mestre hagin decidit) per tal que quan els infants arribin a l’escola, trobin objectes de pertinença i d’enllaç entre l’escola i la famíia. Aquest objectes els fan sentir-se que pertanyen al lloc, que s’identifiquen.
http://www.educacioninicial.com/ei/images/tematicas/periodo%20de%20adaptacion%201.jpg
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada