Una petita mostra de les meves debilitats

dissabte, 26 de maig del 2012

La caixa de les emocions



Si cliques dalt, aniràs directament a la pàgina


1. Fes un recorregut  i familiaritza-te amb els materials que trobaràs en la carpeta: la caixa de les emocions i la seva guia didàctica
    El primer que he volgut veure a l’obrir la carpeta de les emocions ha estat la presentació per tal de poder centrar-me i que m’aportés una primera idea tant del material com de a qui va adreçada la carpeta. L’objectiu principal d’aquesta, és centrar la mirada en la necessitat de treballar a partir d’activitats, la convivència, les emocions, les relacions socials, l’acollida, etc, en totes les etapes educatives.
    La caixa de les emocions és una bona eina que poden fer servir els docents ja que els facilita el treball oferint-lis diferents activitats on tot està organitzat i preparat. Això si, serà molt important que aquests/es, identifiquin primer quines són les seves necessitats per després poder treballar-les. Important també tenir uns objectius clars del que es vol aconseguir i sobre tot, saber quines són les més indicades per a les diferents edats. Aquesta darrera questió, també la facilita la caixa, donat que està estructura per als diferents cursos a què van adreçades les activitats; Educació Infantil, Cicle inicial, Cicle Mitjà i Cicle superior.
    Un altre punt facilitador de la caixa, és la graella que trobem en la justificació i presentació. Aquesta graella compté el nom de l’activitat, a quin nivell està adeçada, les competències que es treballen, els continguts i les relacions que s’estableixen entre àrees.
    Com es pot comporvar, està tot pensat i preparat perquè ningú tingui cap mena d’excusa per posar-se en marxa i treballar amb els infants alguna cosa més que els purs continguts educatius i comenci a donar-li la importància que té treballar les emocions i les relacions.
2.  Tria una de les activitats i explica als teus companys: Avui anem d’assemblea.

http://www.ediciona.com/asamblea-dirpi-53200.htm

·    Per qué l’has triat: Encara que potser sembli que he triat un clàssic com pot ser el moment d’assemblea, vull justificar la meva tria, dient que ho he fet perquè em sembla un moment màgic i especial. Un moment d’acompanyament i de compartir, on si estàs molt atenta podràs veure una gran muntanya d’expressions en els infants, tant de caire gestual com de corporals. És tot un poema veure les carones de tots/es. Tot això des de la mateixa alçada. Tots en terra, mirant-se de tu a tu on la mestra o mestre hi forma fart i s’uneix al grup.

M’agrada també el moment de l’assemblea perquè és un racó per parlar, per conviure, per a resoldre i transformar situacions de conflicte, en situacions d’intercanvi d’opinions a través del diàleg.
   
·   Quins aspectes vols treballar amb aquesta activitat:

  • Aprendre a respectar el torn de paraula
  • Respectar als demés
  • Respectar que totes les respostes, encara que diferents, són vàlides. a
  • Perdre la por a expresar-se davant els companys
  • Respectar les emocions i sentiments dels altres,
  • Participar en una activitat lúdica en companyia de la resta de companys
  • Millorar les relacions i vincles amb els companys i la mestra.

·  En què consisteix:

  • Posarem l’alumnat  en cercle formant una assemblea.
  • Col·locarem un tros de paper d’embalar al mig del cercle, per anar anotat o fer dibuixos sobre les bones idees que vagin sorgint durant l’assemblea.
  • El mestra o la mestra o bé  l’alumnat proposaran un tema per debatre.
  • Avui us proposarem: ser un bon amic o amiga.
  • Debatrem, argumentarem, explicarem... que vol dir ser un bon amic o amiga.
  • Cada aportació consensuada pel grup, l’escriurem i/o dibuixarem en el paper d’embalar com a conclusió del treball realitzat.
  • En acabar la sessió cadascú farà un dibuix que expressi alguna de les qüestions que hagueu parlat durant l’assemblea.
  • Avaluació personal.

·  Què necessites per a dur-la a terme: Paper d’embalar i un entorn favorable.

                     
 Proposta de guió per poder conduir del debat:
   Segur que tots i totes teniu algun amic o amiga

1.    Aixequeu la mà per dir-me el nombre  d’amics o amigues que teniu
2.    Tots els vostres amics o amigues estan a l’escola?
3.    Fa temps que teniu aquestes amistats?
4.    Què és el que més bé us fa sentir tenir aquests amics o amigues?
5.    Sempre us sentiu bé amb ells o elles?
6.    Quines coses bones fem amb els nostres amics o amigues?
7.    Què diríeu que fa un bon amic o amiga?
8.    Què diríeu que fa per vosaltres?
9.    Tots els teus amics o amigues són amics o amigues entre ells?
10.     Què passa si un amic teu s’enfada amb un altra amic teu, que pots fer?
11.     Quan t’enfades tu amb un amic o amiga, què fas? Com et sents?
12.     Què necessitem per tornar a ser amics o amigues? En hi ha prou en demanar disculpes?
13.     Quines coses podem fer pels amics o amigues?
14.     Quines coses no li podem fer mai un amic o una amiga i a ningú?
15.     Què penses tu sobre l’amistat?
16.     Penseu una cosa agradable que li podeu dir avui a una amic o amiga vostra

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada